Chystáte sa na elektromobil?

Príprava nabíjacieho miesta pre elektromobil

nabijanie elektromobilu a typovy projekt rodinneho domu

Pripravte si garáž/stojisko pre svoj elektromobil. Na trhu pribudli desiatky elektromobilov, ktoré oslovujú zaujímavejšou cenou i dojazdom. Možno aj vy už zvažujete kúpu nového tátoša a pokukujete práve po elektromobile. No ste naň pripravení?

Jedna vec je kúpiť, druhá ho prevádzkovať. Garáž alebo stojisko si na nabíjanie pripravte vopred. To, čo k tomu budete potrebovať a čo si bude vyžadovať vaše rozhodnutie, vám priblížime v texte.

Batéria každého elektromobilu sa nabíja vždy jednosmerným prúdom (DC). Na verejných nabíjacích staniciach (čerpacie stanice, obchodné domy...) sa inštalujú veľkokapacitné stanice s rýchlo nabíjacími stojanmi práve s takýmto prúdom.

Obmedziť sa však len na spoplatnené nabíjanie povedzme v obchodnom centre môže byť dosť nepraktické. Mať však doma DC nabíjačku by bolo zas veľmi nákladné a, naopak, domáca zástrčka jednosmerným prúdom štandardne nedisponuje. Preto je priamo v elektromobiloch umiestnený palubný nabíjač, ktorý štandardný striedavý prúd (AC) dostupný v bežnej domácnosti mení na ten jednosmerný (DC).No pripravte sa na kompromis v rýchlosti dobíjania. Hoci, pri nočnom nabíjaní vám to zrejme prekážať  nebude. Palubný nabíjač disponuje limitovaným nabíjacím výkonom, preto sa nabíjaniu s jeho využitím hovorí aj pomalé nabíjanie.


Jeho výkon má však tiež niekoľko úrovní:
• 16 A na 1 fázu, teda 3,7 kW, pri plug-in hybridoch a malých mestských elektromobiloch,
• 32 A na 1 fázu, teda 7,4 kW alebo 16 A na 3 fázy, teda 11 kW, pri stredných a luxusných elektromobiloch,
• 32 A na 3 fázy, teda 22 kW, pri niektorých špecifických modeloch elektromobilov.

Pri kúpe elektromobilu je dobré si tento údaj nielen všimnúť, ale aj rozumieť danej informácii. Zjednodušene – od tejto úrovne závisí aj rýchlosť nabíjania vášho tátoša v domácich podmienkach.  Hoci, trendom budúcnosti sú už trojfázové meniče.

Pri pomalšom domácom nabíjaní striedavým prúdom, máte tiež niekoľko možností. Každá má svoje pre a proti.
Najjednoduchšou je priame zapojenie k domácej zásuvke – režim 1. Je to však skôr núdzové riešenie a napríklad v USA je z dôvodu bezpečnosti vyslovene zakázané.

Ďalšou možnosťou je režim 2 – nabíjanie prostredníctvom adaptéra s nabíjacími káblami, ktoré sú väčšinou súčasťou výbavy vozidla priamo od výrobcu. Ten sa pripája do domácej zásuvky s maximálnym prúdom 16 A (3,7 kW), pričom samotný adaptér zvykne byť obmedzený na 10 A (2,3 kW). Pri jeho pripájaní do domovej zásuvky treba počítať s hmotnosťou nabíjacieho adaptéra, čo po pár mesiacoch častého používania môže zničiť zásuvku.

 

schema nabijania elektromobilu

Nabíjanie s vyšším výkonom, a teda rýchlejšie a bezpečnejšie nabíjanie, umožňuje až nabíjačka s režimom 3, akou je napríklad Terra AC. Osadená napríklad na pevný trojfázový prívod až do 32A, poskytuje dostupný výkon až 22 kW. V tomto prípade je obmedzujúcim prvkom už len dostupný výkon palubného nabíjača v automobile. Výhodou je tiež jednoduchšia a určite bezpečnejšia manipulácia s káblom bez adaptéra, keďže nabíjacia stanica je pripojená k pevnej prípojke. Kábel je pod napätím až po spustení nabíjania. Nabíjačka Terra AC oproti nabíjaciemu adaptéru obsahuje rozšírené ochrany pred negatívnymi javmi v prívodnej sieti.

Pokiaľ sa rozhodnete pre inštaláciu nabíjačky Terra AC, otvoria sa vám aj ďalšie možnosti pokročilej regulácie nabíjania. Môžete si nastaviť napríklad čas nabíjania počas nízkej tarify odberu energie, alebo obmedziť výkon nabíjania. V určitých prípadoch môžete využiť aj možnosť autentifikácie a zaznamenávať štatistiku nabíjania s monitorovaným nákladom. Môže sa zísť, najmä ak sa so susedom dohodnete na zdieľaní stojana. Dokonca môžete stanicu pripojiť na internet a diaľkový dohľad, čo dovoľuje pripojiť ju k zúčtovacím platformám operátorov, a v čase vášho nevyužívania môže byť jej užívanie verejnosťou spoplatnené.

Ako sa teda pripraviť na e-mobilitu doma?
V prvom rade budete potrebovať samostatný prívod na nabíjanie s istením a prúdovým chráničom – Terra AC vyžaduje prúdový chránič typu A 30 mA.

Hodnota ističa a počet pólov závisí od lokálnych pomerov –- napríklad jednofázové nabíjanie 3,7 kW › kábel 3 × 2,5 mm2 = jednopólový istič 16 A C 10 kA. Ideálne, aj s ohľadom na blízku budúcnosť, je príprava kábla na trojfázové nabíjanie 22 kW. Vyžaduje si kábel 5 × 6,0 mm2 a trojpólový istič 32 A C 10 kA.Ak by ste uvažovali aj nad pripojením do internetu a riadením stanice, spolu s prívodným káblom budete potrebovať priviesť aj dátový kábel.

Okrem toho budete potrebovať aj priestor na osadenie samotnej nabíjacej stanice na stenu či na samostatný stojan. V každom prípade, prípravu na príchod nového ekologického tátoša zvažujte vopred. Najmä to, kde ho budete nabíjať. Výhodou toho, že máte doma inštalovanú nabíjačku, je, že nabijete svoj elektromobil asi tri- až štyrikrát rýchlejšie než v prípade udržiavacieho nabíjania prostredníctvom kábla s adaptérom. Pri použití nástennej nabíjačky namontovanej v domácnosti, môžete odísť s plne nabitým akumulátorom približne za 8 hodín. Okrem toho máte, samozrejme, k dispozícii aj verejné rýchlonabíjanie, no to si vyžaduje čas a energiu na dojazd, blízky či ďaleký.

Tak šťastnú cestu!


https://new.abb.com/sk

 

  • heluz.png
  • stavmat.png
  • isover.png
  • buderus.png
  • csob.png
  • schiedel.png
  • xella.png
  • porfix.png
  • kontrakting.png
  • wieneberger.png
  • bramac.png
  • rigips.png
  • baumit.png
  • velux.png
  • schneider.png
  • inels.png
  • elid-air.png
poradime-vam